4 redenen om nooit meer te vragen ‘even snel’ iets te doen

Of het nu een landingspagina, een advertentie of script voor nieuwe videoproductie is: een veelgestelde vraag binnen startups aan uitvoerend personeel is “kun je even snel wat maken?“. Een volkomen logische vraag, want als oprichter of leider van een startup wil je nu eenmaal dat er progressie wordt geboekt. Of toch niet? In dit artikel geven we je vier redenen waarom je nooit meer aan je mensen moet vragen om ‘even snel’ iets te doen.

1. Psychologisch effect

Op het moment dat een landingspagina live is, de advertentie online staat of een videoproductie snel is gelanceerd geeft het een gevoel van vooruitgang. Wat het menselijk brein associeert met fijn.

Maar uiteindelijk, zo blijkt uit onderzoek, wordt je op de lange termijn niet gelukkig van korte termijn beloningen. Dat werkt ongeveer hetzelfde als bij het ontvangen van bijvoorbeeld een beloning. Ook daarbij geldt dat je er er op korte termijn genot van hebt, maar op lange termijn niet perse gelukkiger van wordt. Temeer omdat de productie slechts een middel is, niet het doel.

Het is alleen vanuit dat perspectief al een logischere keuze om je medewerker de tijd te geven zijn of haar werk écht goed te doen. Want dan levert die landingspagina en advertenties ook nieuwe klanten op, en zorgt de video ook daadwerkelijk voor een eindresultaat. En daar wordt je zelf ook nog eens gelukkiger van.

Een productie is slecht een middel, niet het doel.

2. Doelgerichtheid

Als ondernemer weet je waarschijnlijk precies waar je heen wilt met de onderneming. Wat de doelstellingen zijn, wat de belangrijkste KPIs zijn en wat de argumenten zijn om tot actie over te gaan. Deze voorkennis zorgt ervoor dat het nemen van bepaalde besluiten voor jou volkomen logisch is. Datzelfde geldt voor het stellen van bepaalde vragen. Dat komt doordat je het grotere plaatje kunt overzien.

Een personeelslid vragen om “even snel” iets te doen, geef je daardoor ook met een hele bak aan bagage die je er niet bij vermeld. In veel gevallen leidt dat ertoe dat jouw personeel de verkeerde besluiten neemt.

Je kunt dat goed vergelijken met een timmerman vragen om “even snel schuurtje te timmeren”. Waarschijnlijk gaat het er best gedegen uitzien. Maar als je op het dak gaat staan moet je niet verbaasd zijn als je er doorheen zakt omdat er geen dragers onder zaten. Je wilde het immers “even snel” en hebt niet aangegeven dat je er ook op moest kunnen staan.

3. Data-punten

Iedere beslissing binnen de startup is in de basis gericht op hetzelfde doel: vooruitgang. Dat kan op allerlei manieren. Omzet en rendement zijn logische indicatoren van vooruitgang, maar verhoging van de klanttevredenheid of verlaging van de hoeveelheid ‘waste’ in een productieproces kun je ook zien als vooruitgang. Het mooie van vooruitgang binnen een startup is dat je het tot op detailniveau kunt doormeten.

Echter, op het moment dat je ‘even snel’ iets laat maken, geef je medewerkers onvoldoende mogelijkheden om zich te verdiepen in de de achterliggende data. En dan hebben we het zowel over de beschikbare databronnen om uit te putten, als de impact die de verandering heeft op de bestaande data-architectuur. Dat kan ertoe leiden dat je landingspagina verkeerd is opgebouwd, en je geen lessen kunt trekken uit het verkeer wat de landingspagina bezoekt.

4. Respect voor kennis en kunde

Om een vak zoals bijvoorbeeld Interaction Designer echt te verstaan heb je vele duizenden uren aan oefening nodig en moet je een vierjarige opleiding op HBO niveau volgen. Datzelfde geldt voor de meeste andere disciplines binnen een startup ook.

Het zijn volwaardige vakgebieden waar vakkennis en processen bij komen kijken. Door het vakgebied plat te slaan tot codekloppers (ontwikkelaars), plaatjesmakers (interaction designers) en advertentie-plaatsers (Google Ads specialisten) behaal je 1 doel heel snel: ze gaan een andere baan zoeken.

Kortom

Door medewerkers te vragen “alvast even wat maken” vraag je ze het middel uit te denken, terwijl je eigenlijk een manier wilt krijgen om je doel te bereiken. Wil je ze alvast een zetje in de juiste richting geven? Laat ze dan ons stappenplan voor een doelgerichte kick-off downloaden.

Is jouw startupOnze volgende uitdaging

  • Ferry Bouzidi

  • Directeur

Ken je een startup idee dat bij ons past?

Wij accepteren op dit moment nieuwe opdrachten. En belonen onze tipgevers, agenten, affiliates en andere aanbrengers voor het aanbrengen van nieuwe opdrachten.

Samenwerken?

Share via
Copy link
Powered by Social Snap