Zijn bedrijfsplannen bedoeld om geld in te zamelen?

“Plannen zijn waardeloos, maar planning is alles.” – Dwight D. Eisenhower  

In een businessplan zet je de details van je toekomstige onderneming uiteen. Maak gebruik van een samenvatting, zodat je jouw plan effectief communiceert met alle verschillende stakeholders. Daar zitten naast partners, klanten en werknemers uiteraard ook potentiële investeerders bij. Dat roept de vraag op: is jouw businessplan bedoeld om geld in te zamelen? Ja en nee. In dit artikel leggen we uit hoe dat zit.

Je businessplan en pitchdeck  

Het businessplan, maar ook andere documenten, veranderen in de loop van de tijd. Zorg ervoor dat je jouw bedrijfsplan regelmatig vernieuwt om ervoor te zorgen dat je cruciale wijzigingen in je bedrijf vastlegt. Een businessplan biedt het extra voordeel dat je al je intenties in één document onderbrengt en jouw team helpt om samen te werken. 

Bouw eerst je pitchdeck met de belangrijkste aanknopingspunten en gebruik het vervolgens als een schets en basis voor je businessplan. Dit maakt jouw onderneming vele malen tastbaarder en concreter. Dit proces is belangrijker dan het papieren document zelf. Laat belangrijke adviseurs, mentoren, beleggers of vertrouwde vrienden feedback geven over de eerste opzet van het pitchdeck en je businessplan.  

Waarom een ​​businessplan schrijven? Voor geld?  

Het businessplan is een van de minst belangrijke factoren om geld in te zamelen. Als een belegger neigt naar een positieve beslissing, versterkt het businessplan dit gevoel alleen. Aan de andere kant, als een belegger neigt naar een negatieve beslissing, is het zeer onwaarschijnlijk dat het plan hem van gedachten zal veranderen – de belegger zal het plan waarschijnlijk niet (goed) lezen. 
 
Dus als het businessplan niet het cruciale document is om geld in te zamelen, waarom zou je er dan een schrijven? Er zijn belangrijke redenen:  

De belegger  

De belegger zal er om vragen. Het hoort er nou eenmaal bij. Terwijl je verder gaat in het proces met een investeerder, zal de investeerder een businessplan willen zien. Het toont de volwassenheid van je ideeën & denkproces en hoe ver je bent gekomen in de ontwikkeling van je bedrijf.  

De oprichters  

Door een businessplan te schrijven, kun je als oprichters samenwerken en wordt de groep gedwongen om problemen aan te pakken die tijdens het stadium van het ‘denken aan een bedrijf’ nog over het hoofd zijn gezien.  

Als een stappenplan  

Zie het bedrijfsplan als een stappenplan voor jouw bedrijf. Zoals vermeld in de Reality Check van Guy Kawasaki zal het schrijven van een businessplan het managementteam dwingen de doelstellingen (wat), strategieën (hoe) en tactieken (wanneer, waar, wie) te consolideren.  

Conclusie

Een businessplan dat duidelijkheid schept voor beleggers, problemen wegneemt voor de oprichters en een concreet stappenplan is voor de bedrijfsvoering, heeft een grote kans van slagen. Hoewel het niet per se de intentie is om geld op te halen voor je bedrijf, zal een goed onderbouwd businessplan indirect toch tot investeerders kunnen aantrekken.

Is jouw startupOnze volgende uitdaging

  • Ferry Bouzidi

  • Directeur

Ken je een startup idee dat bij ons past?

Wij accepteren op dit moment nieuwe opdrachten. En belonen onze tipgevers, agenten, affiliates en andere aanbrengers voor het aanbrengen van nieuwe opdrachten.

Samenwerken?

Share via
Copy link
Powered by Social Snap