
laCabine, een merk van het Spaanse cosmeticahuis, maakte in 2020 de stap naar de Nederlandse markt nadat Anviri Cosmetics de distributierechten verkreeg. Er waren ideeën over de lancering van de ampullen van het merk op de Nederlandse markt, maar een breed gedragen strategie ontbrak.
De vraag
LaCabine is in Zuid-Europa een zeer populair merk, met verkoopaantallen oplopend tot ver in de miljoenen. Maar onderzoek laat zien dat consumenten in Zuid-Europa anders denken en handelen dan Nederlandse consumenten. Andere focus, andere eisen en een andere attitude. De vraag was dan ook: ”Hoe brengen we LaCabine op dusdanige wijze naar de markt dat we een reëele kans hebben om binnen een aantal jaar hét ampullen consumentenmerk van Nederland worden?” Dat vraagt om een duidelijke strategie en een helder bijpassend beleid.
De uitvoering
In nauwe samenwerking met de directie van Anviri Cosmetics ontwikkelden we een strategie en een visie bestaande uit verschillende componenten, waarbij de focus ligt op het samenbrengen van het volledige kanaal in een sterke waardeketen.
Daarvoor ontwikkelden we binnen drie maanden een strategisch plan bestaande uit verschillende facetten. Ook schreven we een interview met eindgebruikers enkele jaren vooruit in de tijd. Dat is een veelgebruikte methodiek om strategische koersen en veranderingen concreet en tastbaar te maken voor stakeholders op alle niveaus.
Daarnaast ontwikkelden we in samenspraak met een digitaal bureau de websites, contentkalender, marketingmaterialen en digitale identiteit voor laCabine.
Het resultaat
Anviri Cosmetics werkt op dit moment in samenwerking met Forwardis aan de uitvoering van de strategie, waarbij de focus ligt op het snel testen van assumpties en het draaien van experimenten.