
Steeds vaker worden wij benaderd door partijen om een ‘Digital Due Diligence’ uit te voeren; een traject waarin we een softwareproduct volledig onder de loep nemen om te analyseren hoe het in elkaar steekt. Zo ook dit voorjaar toen een investeerder ons vroeg een analyse te maken van een blockchain-gerelateerd product.
Wat is een digital due diligence?
De meeste ondernemers die betrokken zijn geweest bij de koop- of verkoop van een bedrijf bekend met het fenomeen ‘due diligence’. Een engelse term die in het nederlands staat voor ‘gepaste zorgvuldigheid’. In het geval van een overname gaat dat specifiek over boekenonderzoek.
Het doel van een due diligence onderzoek is het vaststellen of de aan de koper gepresenteerde informatie klopt, wat de bijbehorende risico’s zijn en waar de kansen liggen. Alles om het risico op een fiasco tot het minimale te beperken.
Een digital due diligence beperkt zich in ons geval tot de digitale kanalen van een organisatie. Binnen enkele weken presenteren we vanuit ons vakgebied een visie op de staat van de digitale kanalen, bestaande uit:
- De risico’s van de overname
- De kansen van de overname
- De kwaliteit van de digitale producten
- De kwaliteit van de propositie
- De samenstelling van het team
De casus
In opdracht van een investeerder maakten wij binnen 2 weken een analyse van een blockchain gerelateerde startup. Deze was hem in de periode daarvoor ter overname aangeboden.
In de gesprekken over de opdracht kwam duidelijk naar voren dat de overname zich zou beperken tot het verkrijgen van de techniek. De component organisatie, die normaliter onderdeel is van de due diligence, werd dan ook achterwege gelaten. De focus lag op de twee andere pijlers van onze due diligence dienstverlening:
- Kwaliteit van de propositie
- De kwaliteit van de digitale producten
Na de interviews en het uitgebreide onderzoek van de propositie en de digitale producten waren we in staat om een eindrapport te produceren. Een gedetailleerd rapport met onze bevindingen, voorzien van o.a. een beknopte samenvatting, belangrijke inzichten en conclusies.
De uitkomst
Onze klant was mede op basis van onze analyse in staat om de startup en de techniek op waarde te schatten. In dit geval heeft het geleid tot een besluit om de overnameplannen niet door te zetten.