Ons 'starten in crisistijd' programma is nu online. Bekijk het hier

In 9 stappen meer organisch verkeer dankzij een monsterblog

Ben je al een tijdje bezig met content voor jouw bedrijfswebsite, maar lukt het maar niet om je vindbaarheid in Google te vergroten? Wil je meer organisch verkeer? Het antwoord is oh-zo simpel. Al een langere tijd gebruiken wij deze manier van schrijven voor verschillende klanten – en met succes. Deze monsterblogs zijn altijd de meest succesvolle en trekken ruim drie keer meer organische bezoekers dan de ‘gewone’ blogs. Vandaag vertellen we je precies hoe je een monsterblog schrijft.

Wat is een monsterblog?

Een monster van een blog. Een XXL blog. Reusachtig. Een monsterblog bevat ‘officieel’ minimaal 2.000 woorden en heeft als doel een onderwerp helemaal uit te pluizen en de diepte in te gaan. Met een monsterblog zorg jij ervoor dat jouw lezer álle informatie vindt die hij nodig had, en zelfs nog een beetje meer.

Google is groot fan van lange artikelen. Het doel van de zoekmachine is ten slotte om de bezoeker zo snel en zo goed mogelijk te helpen. En dat is precies wat je doet met een monsterblog. Sterker nog, uit verschillende onderzoeken is gebleken dat bijna alle artikelen op de eerste pagina van Google tussen de 2.000 en 2.500 woorden bevat. Maar hoe begin je met het schrijven van zo’n monsterblog?

Stap 1 – Bepaal het onderwerp

Een monsterblog schrijf je niet zomaar. Meer dan ooit moet je een onderwerp vinden dat van waarde is voor jouw doelgroep en waarbij je diepte in kunt gaan. Welke vragen krijg je regelmatig gesteld van jouw klanten? Welke problemen komen vaak terug? Hoe kan je hen het best helpen? Bundel deze onderwerpen er bepaal wat het hoofdonderwerp van jouw monsterblog wordt.

Stap 2 – Doe onderzoek naar het onderwerp

Lees bestaande blogs over het onderwerp, bekijk welke informatie wordt gegeven en welke volgens jou nog mist. Schrijf alle ideeën op en bepaal op die manier de subonderwerpen. Als je je onderzoek écht grondig wilt doen, kun je dit nog uitbreiden met een zoekwoordenonderzoek. Zo weet je zeker dat je de juiste zoekwoorden in jouw artikel verwerkt.

Stap 3 – Verwerk vragen in de subonderwerpen

Nadat je onderzoek hebt gedaan naar het onderwerp en je de vragen van jouw doelgroep op een rijtje hebt, weet je precies waar ze naar op zoek zijn. Een goede manier om Google jouw artikel te laten tonen is om vragen letterlijk in de tekst te verwerken.

Stel, je schrijft een monsterblog over webshops. Een potentiële lead zou heel goed ‘Hoe trek ik zoveel mogelijk bezoekers naar mijn webshop?’ in Google kunnen tikken. Wanneer je dit als kop in je blog verwerkt, sluit jouw artikel 1-op-1 aan bij de vraag van de consument. Met als resultaat dat Google jouw blog een mooie positie geeft in de resultaten.

Stap 4 – Begin met schrijven

En dan is het tijd voor het echte werk. Je hebt je onderwerp, je subonderwerpen en de vragen die je wilt beantwoorden. Tijd om een rustige plek te zoeken en te beginnen met schrijven. Schrijf van kop tot kop en blijf vooral doorgaan. Laat SEO en grammatica nog even voor wat het is, dat komt later wel. Voor nu is het noodzaak om meters te maken. Voeg tijdens het schrijven nog koppen bij als er nog zaken te binnen schieten. Blijven schrijven, eventueel schrappen kan altijd nog.

Stap 5 – Finetunen

Wanneer je de magische 2.000 woorden (misschien zelfs meer!) hebt aangetikt en je hebt alle subonderwerpen behandeld, is het tijd om te finetunen. Lees alles op je gemak nog een keer na. Wij vinden het altijd fijn om een collega ook mee te laten lezen. Zeker als je een lange tijd met een tekst bezig bent, ontstaan er blinde vlekken. Je collega kan de zinnen eruit halen die grammaticaal niet kloppen of die niet lekker lopen.

Stap 6 – Voeg foto’s en ander beeldmateriaal toe

Om de leesbaarheid van je blog te vergroten, voeg je tussendoor foto’s of ander beeldmateriaal toe. Denk aan korte video’s, grafieken, een foto of – als het onderwerp en de tone of voice het toelaat – misschien wel een meme. Hierdoor wordt het een stuk gemakkelijker leesbaar en oogt het niet als een flinke lap tekst.

Stap 7 – Voeg een inhoudsopgave toe

Helemaal blij met de inhoud, de opbouw en de structuur van je blog? Yes! In dat geval kun je een inhoudsopgave toevoegen aan het begin van het artikel. Ook dit is om de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van de blog te vergroten. Zo weet de lezer precies wat hij kan verwachten bij het openen van het artikel.

Stap 8 – Publiceren maar!

En dan is het zo ver. De monsterblog waar je waarschijnlijk veel uren in hebt gestopt, is af. Loop hem nog een laatste keer na en publiceer hem dan op alle kanalen. Een bijkomend voordeel van een monsterblog is dat je hierna nog wekenlang content hebt.

Stap 9 – Creëer microcontent

Aan de hand van jouw monsterblog kun je eindeloos veel stukken microcontent creëeren. Pak één subonderwerp uit de blog en post deze als social post op Instagram. Pak een onderwerp en vertel hierover in een podcast. Of beantwoord één van de gestelde vragen nog uitgebreider in een aparte blogpost. Je hebt nu namelijk zoveel content gecreëerd, dat je nog wekenlang vooruit kunt zonder nieuwe content te bedenken.

We hopen dat we je hebben geïnspireerd om ook aan de slag te gaan met monsterblogs. Het is een flinke klus om er één te maken, maar je kunt daarna weken vooruit met content. En je positie in Google zal flink verbeteren. Heel veel succes!

Heb je hulp nodig met het schrijven van een monsterblog? Wij helpen je graag. Neem gerust contact met ons op.

Tags:
Geplaatst door:

8 juli 2020 door

Trotse partner van o.a.:

SEO & SEA Marketing

Efluence

ICTrecht

Emendis

True

  • © Forwardis B.V. Alle Rechten Voorbehouden

Share via
Copy link
Powered by Social Snap