Ons 'starten in crisistijd' programma is nu online. Bekijk het hier

De juiste restaurant marketing na corona

Het coronavirus heeft een slagveld aangericht in de horecabranche. Hotels, restaurants en cafés zijn maandenlang gesloten geweest. De verkoopactiviteiten van de consumenten zullen voorlopig niet meer hetzelfde zijn. Daarom is het verstandig om bij de basis te beginnen: de marketing. Hoe vind je je zaak zoals je deze kent opnieuw uit?

Nieuw marketingmodel

Door de crisis worden alle horecaondernemers gedwongen om opnieuw naar hun beleid te kijken. Horeca is natuurlijk niet alleen een bord met eten serveren, het is veel meer. Het is een beleving, een sfeer, een ervaring. In de nieuwe situatie is dit nog belangrijker dan ooit. Niet alleen de ervaring het restaurant zelf, maar ook op het moment dat de gasten niet in het restaurant aanwezig zijn. Want dit is de komende tijd nog steeds niet volledig mogelijk.

Al maandenlang is het niet mogelijk geweest voor gasten om een restaurant te bezoeken. De eerste versoepelingen zijn inmiddels bekend gemaakt, maar nog steeds is het niet als vanouds. Als ondernemer is het belangrijk om met ál deze gasten binding te houden, dus ook met de gasten die al maanden niet meer jouw restaurant van binnen hebben gezien.

Totale beleving

De totale beleving en klantreis wordt steeds belangrijker. Dit is niet nieuw. Een goed voorbeeld hiervan is The Avocado Show: een restaurant dat iedereen wel kent, terwijl sommigen hier nog nooit hebben gegeten. De totale beleving van The Avocado Show klopt tot in de puntjes en het restaurant zelf is hier onderdeel van. Ook toen het restaurant was gesloten, voelden de mensen een binding met het restaurant.

Bouw een relatie op met je gasten op een unieke, authentieke manier.

Waarom dit zo belangrijk is? Heel simpel. Bouw een relatie op met je gasten op een unieke manier via verschillende kanalen, dan maak je daar verschil mee. Wanneer de restaurants weer open mogen zullen de gasten als eerst aan jou denken. Om dit te kunnen bereiken moet er een verandering plaatsvinden in het marketingplan.

De omnichannel strategie

De totale beleving staat dus al langere tijd bovenaan. Het restaurant van de toekomst zal meer dan ooit tevoren een ominchannel strategie moeten voeren. Bij een omnichannel gebruikt de gast veel verschillende kanalen die allemaal goed op elkaar zijn afgestemd. Belangrijk is dat de gast zelf bepaalt welk kanaal hij wanneer wil gebruiken.

Dit wil niet zeggen dat het restaurant minder belangrijk wordt, zeker niet. Maar het wordt een onderdeel van de omnichannel strategie. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je tegenwoordig honderden gasten per week verwelkomt in je restaurant, maar dat je ze kwijt bent zodra je deuren gesloten moeten blijven.

Als restaurant anno 2020 kun je niet wekelijks honderden gasten verwelkomen in de normale omstandigheden, maar ze allemaal kwijtraken zodra je gedwongen de deuren moet sluiten.

Door de crisis is duidelijk geworden dat veel bedrijven hun owned media niet op orde hebben. Onder owned media verstaan we media die in eigen beheer zijn, denk aan websites of social media. Weinig restaurants staan echt sterk als merk. Als voorbeeld halen we opnieuw The Avocado Show erbij. Zij profileren zich online zó sterk, dat ze inmiddels wereldwijde bekendheid hebben. En dat allemaal terwijl ze pas vier filialen wereldwijd hebben.

Investeer in een directe relatie

Veel restaurants laten hier dus kansen liggen. Zorg voor een goede binding en contact met jouw publiek, of dat nu regionaal of nationaal is. Je hoeft daar geen gekke trucs voor uit de kast te halen. Investeer in een directe en oprechte relatie met jouw gasten. Zorg voor unieke content op ieder kanaal. Wees authentiek en niet bang jezelf te laten zien.

Wanneer je complete beleving on- en offline klopt, zullen de gasten vanzelf naar je toekomen. Zorg voor een sterke online marketing en unieke content om in de aandacht te blijven. Dan gaat jouw horecazaak het zeker redden, ook na de crisis.

Heb je hulp nodig bij het bedenken van content of wil je hulp bij het neerzetten van jouw online marketing? Wij helpen je graag. Je kunt ons altijd even bellen of een mailtje sturen.

Tags:
Geplaatst door:

20 mei 2020 door

Trotse partner van o.a.:

SEO & SEA Marketing

Efluence

ICTrecht

Emendis

True

  • © Forwardis B.V. Alle Rechten Voorbehouden

Share via
Copy link
Powered by Social Snap