7 Gmail hacks waardoor je uren per dag bespaart

Tegenwoordig is het steeds moeilijker om je inbox netjes te houden, laat staan om bij het magische nulpunt te komen. Gelukkig zijn er trucs om je inbox ten alle tijden zo geordend mogelijk te houden. Zo houd jij de regie over je mailbox, je werk en bespaar je zeeën van tijd.

1. Filters

Het is even wat werk om in te stellen, maar als alles eenmaal goed staat bespaart het je een hoop tijd op de lange termijn. In je inkomende mail kun je filters instellen, variërend van datum of bepaalde woorden tot eigen bedachte filters. Daarnaast is het ook mogelijk om inkomende mail direct in de juiste map te plaatsen. Dit is handig als je bijvoorbeeld met veel verschillende klanten of projecten werkt. Zo doe je het: ga naar de instellingen, vervolgens naar ‘filters en geblokkeerde adressen’, en maak je eigen handige filters.

2. Compose

Net zoals alle andere platforms van Google, is ook Gmail een medium wat jou door en door kent. Zo goed zelfs, dat hij in staat is jouw zinnen af te maken. Ga bij instellingen naar het tabblad ‘algemeen’. Zet de functie ‘Smart Compose’ aan. Wanneer je nu een e-mail typt, laat Gmail in het grijs de tekst zien die je wellicht gaat typen. Klopt dit? Dan druk je op tab. Klopt het niet? Dan typ je gewoon door.

Gmail kent jou zo goed dat hij jouw zinnen af kan maken.

3. E-mail templates

Krijg je vaak dezelfde vraag binnen en typ je dus ook meerdere malen per week hetzelfde antwoord? Dan kan een e-mail template een uitkomst zijn. Ga naar de instellingen, het tabblad ‘geavanceerd’, en zet de functie aan om templates te maken. Wanneer je wéér die ene vraag binnen krijgt, sla je de mail op als ‘Concept opslaan als template’. Zo hoef je hem de volgende keer niet opnieuw te typen. Scheelt weer.

4. Shortcuts

Net zoals bij andere programma’s, kun je bij Gmail ook gebruik maken van shortcuts. Wanneer je ze eenmaal door hebt, kun je efficienter werken. Ga naar instellingen, het tabblad ‘geavanceerd’. Gebruik vervolgens de ‘r’ om op een mail te reageren. De ‘f’ om een mail door te sturen en de ‘m’ om een gesprek te muten.

5. Gesprekken muten

Het is de nachtmerrie van iedere opgeruimde inbox: als CC in een mailgesprek terecht komen waarbij de informatie niet direct relevant is voor jou. De mails blijven komen en je hoeft hier niks mee te doen. Je kunt heel gemakkelijk een gesprek muten. Ga naar het mailgesprek en klik op de puntjes rechts bovenin. Word je daar in ieder geval niet meer door afgeleid.

6. Verwijder oude e-mails

Om dichterbij het magische nulpunt in je inbox te komen, is het een goed idee om alle oude e-mails te verwijderen. Mocht je berichten hebben met een hoge sentimentele waarde, dan raden we dit natuurlijk af. Is dit niet het geval? Typ dan de datum in vanaf waar je wil verwijderen. Bijvoorbeeld ‘voor 01/01/2020’. Druk op alles selecteren, haal diep adem en klik op verwijderen. Opgeruimd staat netjes.

Soms krijg je zo veel mail binnen, dat je het even niet meer overziet. De oplossing? Snoozen!

7. Snoozen

Krijg je ineens heel veel mail binnen, waardoor je het even niet meer overziet? De snooze functie kan hier uitkomst bieden. Wanneer je in een e-mail zit, klik rechtsboven op het klokje en stel een tijd in. De mail verdwijnt even uit je inbox tot de aangegeven tijd. Zo heb je alle tijd om eerst de andere berichten weg te werken.

Is jouw startupOnze volgende uitdaging

  • Ferry Bouzidi

  • Directeur

Ken je een startup idee dat bij ons past?

Wij accepteren op dit moment nieuwe opdrachten. En belonen onze tipgevers, agenten, affiliates en andere aanbrengers voor het aanbrengen van nieuwe opdrachten.

Samenwerken?

Share via
Copy link
Powered by Social Snap