Ons 'starten in crisistijd' programma is nu online. Bekijk het hier

6 tips om feedback te ontvangen als een pro

Onlangs hebben wij tips gedeeld hoe je het best feedback kunt geven. Maar wat doe je als je aan de andere kant van de tafel zit en degene bent die deze feedback moet ontvangen? Feedback ontvangen is lang niet altijd leuk, soms kan het zelfs pijnlijk zijn. Omdat wij vaak feedback vragen bij onze collega’s, klanten en mensen nabij, kunnen wij ons optimaal blijven verbeteren. Hoe wij hiermee omgaan willen we graag met jullie delen door deze handige, praktische tips.

1. LSD

In zowel het geven als ontvangen van feedback is LSD zeer belangrijk. Eigenlijk kun je deze gesprekstechniek in vrijwel ieder gesprek toepassen. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten, Doorvragen.

Het kan voorkomen dat je het niet eens bent met de gegeven feedback. Een natuurlijke reactie is om defensief te reageren en uit te leggen waarom je zo hebt gehandeld. Probeer dit los te laten en vraag door. Laat zien dat je hebt geluisterd en vat het geheel samen. Hierdoor laat je zien dat je open staat voor feedback en je graag wilt verbeteren.

‘’Feedback kan persoonlijk worden opgevat. Dit is onterecht! Het gaat over gedrag, niet over jou als persoon. Onthoud dit altijd.’’

2. Vraag om voorbeelden

Je bent je misschien niet bewust van het gedrag, kan er een situatie worden genoemd waarin je dit gedrag hebt vertoond? Vraag altijd om voorbeelden en uitleg om de situatie beter te begrijpen. En ook niet onbelangrijk, hoe kan je dit in de toekomst beter doen? Wat wordt er precies van je verwacht? Probeer altijd een open gesprek te creëren, zodat het geen welles-nietes-discussie wordt. Herhaal vervolgens wat de ander heeft gezegd, zodat je zeker weet dat jullie op één lijn zitten.

3. Vraag om extra tijd

Zeker bij slecht geformuleerde of negatieve feedback is het lastig om juist te reageren. Het zit nou eenmaal in onze aard om het goed te praten of te ontkennen. Om je reactie constructief te laten zijn, kan je om wat tijd vragen om alles te laten bezinken. In dat geval kun je goed nadenken over wat er nu eigenlijk is gezegd en kun je de emotie eruit halen. ‘’Ik waardeer je feedback, maar ik moet er even over nadenken. Vind je het goed als ik er bij je op terug kom?’’ Dit verzoek kan niemand weigeren én je laat zien dat je de feedback serieus neemt.

4. Doe er (n)iets mee

Heb je er even over nagedacht en kun je wat met de feedback? Bepaal dan door middel van een plan hoe je dit gaat aanpassen. Dit kun je eventueel samen doen met degene die de feedback heeft gegeven. Soms ben je het écht niet eens met de feedback, ga in dat geval samen het gesprek aan. Of is het in strijd met jouw normen en waarden. Dan moet er een oplossing worden gevonden.

”Mag ik hier later op terugkomen?” – laat zien dat het je écht serieus neemt.

5. Bedank de ander

Bedenk dat feedback geven net zo moeilijk is als feedback ontvangen. De ander stelt zich kwetsbaar op en loopt hiermee de kans niet meer aardig gevonden te worden. Het is dapper om jou feedback te geven. Bedank daarom altijd de ander om zijn openheid en eerlijkheid. Toon dankbaarheid dat je gesprekspartner te tijd heeft genomen om jou te helpen te verbeteren. ‘’Ik was me niet bewust van mijn gedrag en waardeer het dat je me dit hebt verteld.’’

6. Zie het als kans

Feedback krijgen blijft lastig, zeker als het negatief is. Maar onthoud dat het helemaal niet erg is. Sterker nog, je wilt toch niet op de verkeerde manier door blijven gaan? Feedback is een kans tot groei en verbetering, waardoor jij een nog fijnere collega wordt. Door elkaar feedback te geven groeit het onderlinge vertrouwen, wat op den duur een betere werksfeer bewerkstelligt. Op elkaar kunnen bouwen en vertrouwen creëren is wat echt telt.

Met deze stappen laat je een zeer professionele indruk achter. Feedback goed ontvangen is een waardevolle eigenschap en laat zien dat je wilt groeien en ontwikkelen. Tevens draagt het bij aan een betere werksfeer én je wordt een betere collega. Feedback is dus hartstikke fijn!

Tags:
Geplaatst door:

27 mei 2020 door

Trotse partner van o.a.:

SEO & SEA Marketing

Efluence

ICTrecht

Emendis

True

  • © Forwardis B.V. Alle Rechten Voorbehouden

Share via
Copy link
Powered by Social Snap